8,5 voor de Dag van de Assistent Reden voor herhaling

Dat de assistent de ruggengraat van de huisartspraktijk is werd tijdens de opening door huisarts Bart Meijman direct onderstreept. Een dag van én voor de assistent is dus helemaal op z’n plaats en een mooi moment om al deze hardwerkende mensen in het zonnetje te zetten. 

Gezien de opkomst, het enthousiasme, de reacties en een beoordeling van een 8,5 mag de bijeenkomst afgelopen mei een groot succes genoemd worden. Het maximum aantal inschrijvingen was al snel bereikt en alle workshops waren goed bezocht. Alle reden om dit succes te herhalen.

Uit de positieve feedback kwam onder andere naar voren dat de deelnemers het lastig vonden om een keuze te maken uit de workshops die werden gegeven in parallelle sessies. Het aanbod sloot allemaal goed aan op de dagelijkse praktijk, met name als je werkzaam bent in een achterstandswijk. Daarom heeft het AOF besloten om volgend jaar enkele workshops opnieuw aan te bieden. Daarnaast gaan we ook op zoek naar nieuwe, leerzame en leuke workshops. Jullie suggesties zullen we hierbij zeker ter hand nemen. 

 

aanhalingstekens
Confronterend op positieve manier. Je weet het maar toch.

Energieke, geestige presentatie

Had meer willen weten, maar begrijp dat dat niet kon in een uur

Enthousiaste presentatie, had me niet gerealiseerd dat het zo vaak voorkomt. Nuttige tips

Goede training veel geleerd in een uur, veel tips hoe om te gaan met laaggeletterden in de huisartsenpraktijk

Zeer enthousiaste presentatie, interactief. Leuk om daar eens over na te denken hoe je er zelf instaat

Originaliteit, oprechtheid, enthousiasme. Out of the box denken. Herkenning

Leuk om in groepjes te overleggen, hoe doen andere assistentes het in de praktijk, hoe gaan zij om met de hoge werkdruk middels een opdracht

Ik vond het een goed georganiseerde nascholing en heb er veel aan gehad

Erg goed georganiseerd, leuke presentaties. Prima locatie 

aanhalingstekens

Niets negatiefs, maar was te kort tijd 

Misschien de volgende nascholing maar 2 workshops zodat je niet het idee hebt dat je iets mist.

 

De wokshops 

Culturele verschillen door Evan Ooijen (KIT) 
Wanneer de culturele achtergrond van assistente en patiënt verschilt, is er een grote kans op misverstanden en minder effectieve communicatie. Cultuurverschillen kunnen subtiel en soms zelfs bijna onmerkbaar zijn, maar desalniettemin behoorlijk in de weg zitten. Dit maakt de assistente kwetsbaar in haar werkzaamheden. 

Laaggeletterden door Geesje Tomassen (Pharos)
In Nederland zijn 1,3 miljoen mensen tussen de 15-65 jaar laaggeletterd. Veel van hen hebben gezondheidsklachten, lijden vaker aan een chronische ziekte zoals diabetes en hebben psychische klachten. Hoe herken je als assistente laaggleterdheid? Hoe motiveer je de patiënt om gegeven adviezen op te volgen? Hoe stel je gezamenlijk doelen en kan de patiënt dit realiseren?

Communicatie met (lastige) patiënten door Pal Pardon (Watblieftu.nl)
Geen enkele assistent is gelijk. Iedere assistent heeft een eigen stijl van patiëntbejegening. Wat is jouw persoonlijke stijl? Waarom kies jij voor juist die ene bejegeningsstijl en is het effect van die bejegeningsstijl wel gewenst? Wat levert het op voor jou en je patiënt. 

Hoe houd je het leuk voor jezelf: omgaan met hoge werkdruk Elles Bindels (Talmor)

Het werk van een doktersassistente is vaak erg hectisch. Hoge werkdruk en stress lijken soms moeilijk om mee om te gaan, maar met de juiste tips is hier beter mee om te gaan.